В полях вже зійшла озимина й веселить око на фоні сумних осінніх пейзажів. А із пізніх культур залишилась до збирання хіба що кукурудза. Золотаві, аж вицвілі під небесами її масиви подекуди займають ще солідні площі, схожі на гігантський ліс, так гінко вимахала вгору цим літом ця культура. Качани вже опущені донизу й як під лінійку вишикувані. Ці кукурудзяні поля висушені, аж шелепотять, тільки останні дощі трохи додали їм вологи.
Як розповів нам начальник Золотоніського районного управління сільського господарства Петро Бобков, у Золотоніському районі із 28 тисяч гектарів кукурудзи її зібрано вже на площі 22 тисячі гектарів. Середньорайонна врожайність вища середньо обласної і становить 91 центнер з гектара. Так само висока врожайність, понад 90 центнерів кукурудзи на круг і в Чорнобаївському районі, а в Драбівському, згідно з оператив-ними зведеннями вона становить 86 цент-нерів. У деяких господарствах збирають рекордні врожаї. У «Придніпровському краї» - по 91 ц, у ДП «Іскра», «Маяку», «Плешканях» - по 100 центнерів, у «Гранекс-Черкаси» - 105, у «Ниві» - 118, у ПрАТ «Дослідне господарство»Золотоніське» - 128 ц. Однозначно врожай видався кращий торішнього і кукурудза справді вийшла королевою полів. Вже з тиждень біля прохідної Золотоніського комбінату хлібопродуктів «Златодар», що входить до структури Держрезерву, можна спостерігати, як в одну і другу сторону, аж до професійного ліцею й до перехрестя навпроти машинобудівного заводу в шеренгу вишикувані автопоїзди,навантажені зерном кукурудзи. Дожидаються своєї черги на здачу й вивантаження, чогось подібного не було навіть в напружені жнивні дні. Тепер комбінат засипало кукурудзою.
- Бо не було відвантаження залізницею. Оце в неділю подали вагони, - пояснив Петро Іванович.
Директор «Златодару» Валерій Васи-льович Буркацький не зовсім з ним погоджується:
- Можна сказати, що відвантаження залізницею й далі немає, бо те, що подали 15 вагонів не вважаємо для себе порятунком. Цим составом ми відгрузили півтори тисячі тонн кукурудзи, а комбінат за добу приймає півтори тисячі тонн. Тобто працює на повну потужність. А відсутність залізничного відвантаження не дає так швидко проводити прийомку, як того б хотілося. Через те й стурбований директор.
А напевне ще й ситуацією, яка виникла поблизу з хлібокомбінатом в минулий вівторок, 6.11.2018 вранці й свідками якої ми були.
Сюди прибув пересувний габаритно-ваговий комплекс, що зазвичай розташовується на київській трасі біля Хуторів Коврайських, та й припар-кувався біля заправочної станції, якраз навпроти хлібокомбінату. Працівники зважувального комплексу заходились зважувати великогабаритні грузовики й фури з прицепами, що привезли зерно кукурудзи. Вже встигли оформити документи на 4-х водіїв, в автомобілях яких було виявлене перевантаження.
Розмовляю з одним з таких водіїв, явно розстроєним.
- Приїхав з Генічеського району сюди на роботу і влип в таку неприємність з перегрузом. Вага автомобіля 49 тонн, в якому 9 тонн перегруза. На око ще не приноровився, скільки з-під бункера зерна у кузов брати. За кермом ваговоза 10 років, з досвідом, не маю ніяких зауважень і стягнень, а тут доведеться платити штраф.
Його має визначити суд. Штраф досить великий, розповідають, що може бути й 17 тисяч гривень. Навіть візуально можна визначити, що чимало машин перевантажені. Для працівників габаритно-вагового комплексу це клондайк, тільки встигай штампувати протоколи. Але водії фур не поспішають здаватись, вичікують. Може, комплекс зніметься з місця чи ще щось станеться. Може, хтось навіть додумається викликати прицеп, щоб згрузити надлишок. А що вже, слідуючи водійській солідарності, повідомлять інших, щоб не перевантажувались, то це вже точно.
Безперечно, перевантажені автопоїзди розбивають наші й без того розбиті дороги. І за кордоном водій великоваговика не ризикне допустити перевантаження, бо заплатить великий штраф. Мабуть, до таких порядків треба призвичаюватись і в нас.І діяти не вибірково, а до всіх без винятку застосовувати такі правила й вимоги.
До цієї ситуації з габаритно-ваговим комплексом біля своїх воріт керівництво хлібокомбінату не має жодного стосунку, однак і їх це зачіпає якимсь боком, бо стосується їхніх партнерів по справі. Виростити, зібрати, привезти і - так спалитись через штраф за перегруз. Потрібно шукати якийсь цивілізований вихід. Неодмінно економічний.